תשובות לשאלות בחוברת העבודה- יחידה 6
שאלה 1 עמוד 15
סעיף א'
מב"ת תיאורטי: מידת ההשתתפות בתוכנית הדרכה לשיפור השירות
מב"ת תצפיתי: מידת ההשתתפות בתוכנית הדרכה
ערכיו: משתתף/ לא ממשתף
הערה: המב"ת התיאורטי לא תמיד שונה מהמב"ת התצפיתי
סעיף ב'
מ"ת תיאורטי: רמת השירות
מ"ת תצפיתי 1: הערכת ממונה של הרוקח את איכות השירות של הרוקח
מ"ת תצפיתי 2: הערכת שני עמיתיים לעבודה את איכות השירות של הלקוח
ערכיו: אין ערכים למ"ת כי לא אמרו לנו איך מדדו
הערה: סעיפים א+ב הם תמיש שני שאלות ראשונות במבחן (8 נקודות)
סעיף ג'
( שואלים האם נעשתה הקצאה מקרית או לא נעשתה הקצאה מקרית- נעשתה= R)
שתי קבוצות ניסוי = שתי שורות
O = מדידת אחרי של המשתנה התלוי
אותו O בשני המקרים כי מדדו אות זמן
X1 ו X2 שני ערכים שונים של המשתנה הבלתי תלוי (המניפולציה)
R X1 O
R X2 O
סעיף ד'
ברירה
לא קיים ארטיפקט של ברירה:
מכיוון שנעשתה הקצאה מקרית, אנחנו מניחים שלא היו הבדלים בין הקבוצות בשום מאפיין של נבדק
ולכן שום מאפין של נבדק לא יכול ליצור שונות שיטתית טעותית.
היסטוריה
לא קיים ארטיפקט של היסטוריה
סביר להניח (כל עוד לא נאמר אחרת) שלא היו הבדלים בין הקבוצות בזמן הניסוי
ולכן זמן לא יכול ליצור הסבר חלופי כולשהו
בשילה
לא קיים ארטיפקט בשילה
לא נאמר שהיו הבדלים בין הקבוצות במשך הזמן של הניסוי
ולכן אורך המחקר לא יכול שונות שיטתית טעותית
היסטוריה מקומית
קיים ארטיפקט של היסטוריה מקומית
לפי המניפולציה אפשר לדעת שהם היו במקומות שונים:
אפשר להניח שעשו את הניסוי במקומות שונים: אחת השתתפה בתוכנית הדרכה ואחת לא
ולכן מקום הניסוי עלול ליצור שונות שיטתית טעותית
כי יכול היה להתרחש אירוע מקומית באחד המקומות
ולכן עשוי להיות הסבר חלופי
ולכן קיים ארטיפקט של היסטוריה מקומית
סעיף ה'
1
מדובר על הבדלים במשקל בין הקבוצות
משקל זהו משתנה חיצוני שהוא מאפיין כולשהו של נבדק
הבדלים בין הקבוצות מדובר על ארטיפקט של ברירה, שזה איום על תוקף פנימי
2
(בודקים האם המאפיין הוא רלוונטי למשתנה התלוי במחקר)
סביר להניח שהבדלים בממוצע המשקל הוא לא רלוונטי למשתנה התלוי במחקר לרמת השרות
ולכן לא יכול ליצור הבדלים בשונות שיטתית טעותית
ולכן לא קיים ארטיפקט של ברירה.
סעיף ו'
1
מדובר על תוקף מבנה
מדובר על איום של חוסר מיצוי תוקף של סיבה (של המשתנה הב"ת)
כי אומרים שבגלל שלקחו תוכנית הדרכה ספציפית, כלומר משתנה תצפיתי אחד למשתנה בלתי תלוי תאורטי אז לא ניתן להכליל את התוצאות עבור כל עולם התוכן של המשתנה בלתי תלוי תיאורטי- כלומר לתוכנית הדרכה אחרת.
2
לא מדובר על קונפאונדינג
זה לא קונפאונדינג כי לא מציעים פה הסבר חלופי
אין טענה שהבלתי תלוי התצפיתי שלנו (מניפולציה- קורס) בדק משתנה תיאורטי נוסף
(אלא יש פה טענה שניתן להכליל את בקשר סיבתי רק עבור סוג ותכנית ההדרכה הספצפית ולא על תוכנית אחרת)
3
קשר מותנה
A B בתנאי C
A = מב"ת = השתתפות בתוכנית ההדרכה
B = מ"ת = רמת השירות
C = תוכנית הדרכה ספציפית שהשתמש החוקר
סעיף ז' (גם חשוב)
קיימת החלה לתוקף המבנה של תוצאה
הסברתי באיור ס - 6 - 2:
הבלתי תלוי לא השפיע על רמת השירות כפי שנמדדה על ידי הערכת שני עמיתים
הבלתי תלוי כן השפיע על רמת השירות כפי שנמדה בהערכת ממונה
(תוקף מבנה של תוצאה פירושו האם משתנים תצפיתיים של המשתנה התלוי התיאורטי מושפעים באותה מידה על ידי הבלתי תלוי)
הבלתי תלויים השונים לא היו מושפעים באותה מידה
ולכן קיים איום מסוג חוסר מיצוי של תוצאה
וזאת כי ניתן להכליל את הקשר הסיבתי רק עבור רמת שירות שנבדקה באמצעות ממונה
ולא ניתן להכליל על רמת השירות שנבדקת לפי עמיתיים
ולכן קיימת פה החלשה לתוקף המבנה של התוצאה.
סעיף ח'
מחשבים את המתאם בין שני תצפתיים של אותו משתנה תלוי תיאורטי (רמת שירות
זוהי בדיקה מסוג תוקף מתכנס
(כי בודקים את המתאם בשתי שיטות שונות לבדיקת אותו דבר- רמת שירות)
תוצאה רצוי זה לקבל מתאם גבוהה בין שתי השיטות שאמורות לבדוק את אותה תכונה
תוצאה לא רצויה (שהתקבלה) זה שלא התקבל מתאם או התקבל מתאם נמוך פירושו תוקף מתכנס נמוך
בגלל שקיבלנו תוקף מתכנס נמוך זוהי החלשה לתוקף המדידה של המשתנה התלוי.
סעיף ט'
1
לא מסכים עם טענתו של החוקר
(אופרציונליזם מרובה זה שימוש בטכניקות שונות לבדיקת אותו מבנה תיאורטי, כלומר שימוש במספר הגדרת אופרציונליות שונות)
(באופרציונליזה מרובה מדובר על מדידות שונות, ולא על מדידה של אותה שיטה מספר פעמים)
לא נאמר שהמניפולציה נעשתה כמה פעמים
וגם אם היה נאמר שהמניפולציה היתה נעשית כמה פעמים עדיין זה לא אופרציונליזם מרובה כי מדובר באותה שיטה
2
נעשה שימוש באופרציונליזם מרובה עבור המשתנה התלוי
עבור המשתנה הבלתי תלוי
הפעלת מניפולציה אחת- משתנה בלתי תלוי
כלומר משתנה בלתי תלוי הופעל פעם אחת
למשתנה הבלתי תלוי היה תצפיתי אחד
כלומר הגדרה אופרציונלית אחת
עבור המשתנה התלוי
למשתנה התלוי השתמשנו בשני תצפיתיים שונים
כלומר השתמשנו בשני הדרות אופרציונליות שונות
ולכן במקרה זה יש כן הדגמה לאופרציונליזם מרובה עבור המדידה של המשתנה התלוי של המחקר (רמת שירות)
סעיף י'
1
זוהי טענה של ארטיפקט תחרות מפצה שזה איום על תוקף פנימי
הנבדקים בקבוצת הביקורת ידעו על הניסוי וידעו שהקבוצה הראשונה מקבלת תוכנית הדרכה
חברי קבוצת הביקורת ניסו להתחרות ולהתעלות על עצמם, ולהוכיח שהם מסוגלים גם ללא תוכנית ההדרכה לתת שירות טוב
וזהו דבר שיכול להסביר מדוע לא נמצאו הבדלים בין הקבוצות בהערכת עמיתים
3
תנאי הכרחי לתחרות מפצה זה לא רק מעבר מידע אלא גם שקבוצת הביקורת תחשוב שקבוצת הניסוי קיבלה יחס מועדף כולשהו
וכיוון שנאמר שלא נמצא הבדל בתשובה לאלשה לאיזו קבוצת ניסוי היית מעדיף להיות
אז זה אומר שלפי תפיסת הנבדקים לא היתה קבוצה מועדפת יותר
ולכן לא יוצר ארטיפקט תחרות מפצה במקרה זה.
שאלה 2 עמוד 16
סעיף א'
מב"ת תיאורטי: מידת ההימצאות במצב הומוריסטי
מב"ת תצפיתי: צפיה בסרטים שונים הנבדלים ברמת ההומור
ערכים:
גשש- הומור גבוהה
סדרת טלוויזיה- הומור בינוני
הרצאה רצינית- הומור נמוך
סעיף ב'
מ"ת תיאורטי: יכולת עמידה בלחץ
מ"ת תצפיתי: מס השיות שנבדק החזיק ידו במים קפואים
ערכים: מאפס ועד בכלל
סעיף ג'
נעשתה הקצאה מקרית
R
R
R
לא היתה מדידה לפני התלוי
ערכים שונים לבלתי תלוי: X1 , X2 , X3
R X1 O
R X2 O
R X3 O
R = הקצאה מקרית
Xים = ערכים שונים של הבלתי תלוי
Oים מדידה אחרי של הבלתי תלוי
(לא צריך O1,O2,O3 מכיוון שזהו כלי מדידה משותף לשלושת הקבוצות)
סעיף ד'
איום על תוקף פנימי, ארטיפקט היסטוריה
X1 - יום חם
X2 , X3 - יום רגיל
היו הבדלים בקבוצות בזמן עריכת הניסוי
הזמן יצר הבדלים בטמפטורה שעלולים להוות הסבר חלופי
כלומר ליצור שונות שיטתית טעותית
וזה הבדלים בזמן= ארטיפקט היסטוריה
שזהו איום על תוקף פנימי
סעיף ה'
1
עיסוק של נבדק= מאפין של נבדק= קשור לבדיקה כולם היו סטודנטים
2
למעשה השאלה שואלת כיצד החזקת קבוע של עיסוק הנבדקים (איפוס השונות) משפיעה על סוגי תוקף שונים
השפעה של החזקת הקבוע על תוקף מסקנה סטטיסטית
מחזק את תוקף מסקנה סטטיסטית
וזאת בגלל שאנחנו מפחיתים את השונות המקרית שהיתה עלולה להיוצר מהמשתנה עיסוק של נבדקים
זה צמצם את האיום של: "הטרוגניות מקרית של נבדקים)- כי כולם סטודנטים ולכן השונות המקרית קטנה (סוג עיסוק לא יכול ליצור שונות מקרית כי הוא קבוע)
ולכן חיזקנו את תוקף מסקנה סטטיסטית
השפעת הקבוע על תוקף מבנה
תוקף מבנה לא מושפע
תוקף מבנה מתעסק במשתנים של המחקר התלוי והבלתי תלוי
הקבוע מדבר על מאפין של נבדק שזהו משתנה חיצוני
ולכן תוקף מבנה לא מתעסק בכלל במשתנים חיצונים
השפעת החזקת הקבוע על תוקף חיצוני
קיימת החלשה של תוקף חיצוני
כיוון שהחזקתי את סוג העיסוק קבוע שזהו משתנה חיצוני
כלומר לקחנו רק סטודנטים
אז נוצר איום של אינטראקציה בין ברירה לטיפול הניסוי
כי יכול להיות שהקשר הסיבתי תקף כאשר מדוברים וסטודנטים אבל לא ניתן להכליל את ממצאי המחקר גם עבור אוכלוסיות אחרות (כלומר עיסוקים אחרים שהם לא סטודנטים)
כלומר קיימת החלשה של תוקף חיצוני
השפעת החזקת הקבוע על תוקף פנימי
תוקף הפנימי לא מושפע
מכיון שנעשתה הקצאה מקרית אז מראש לא קיים ארטיפקט של ברירה
בגלל שאני מניח שאין הבדל בין הקבוצות בשום מאפיין של נבדק
וזאת ללא קשר לעבודה שסוג העיסוק הוחזק כקבוע
ולכן תוקף פנימי לא הושפע
סעיף ו'
1
מדובר על שונות מקרית
כי אומרים שהיו הבדלים בתוך כל קבוצה
כלומר בתוך כל קבוצה היו נבדלים בעלי ערכים שונים במשתנה התלוי
2
תוקף פנימית מדבר על שונות שיטתית טעותית
(כלומר לא הבדלים בתוך הקבוצות אלא הבדלים בין הקבוצות)
3
לא
מדובר בשני סוגים שונים של שונויות
חוקר ב' מדבר על שונות מקרית
תוקף פנימי מתעסק בשונות שיטתית טעותית
ולכן טענתו לא נכונה
סעיף ז'
1
שונות שיטתית (הבדלים בין קבוצות)
2
מדובר בתוקף מבנה באיום של קונפאונדינג
הטענה היא שבעקבות המניפולציה, בעקבות התפעול הניסוי (כלומר חלק אינטגרלי מהמשתנה הבלתי תלוי התצפיתי- צפיה בסרטים שונים) נוצרו הבדלים בין הקבוצות
ההבדלים שנוצרו הם לא רק במשתנה הבלתי תלוי התיאורטי (הומור) אלא גם במשתנה תיאורטי אחר (רמת ענין)
דבר שעלול שונות שיטתית טעותית
ולהוות הסבר חלופי
(כלומר צפיה בסרטים בודקים לא רק את ההומור אלא מרכיב של משתנה נוסף, במילים אחרות המניפולציה כללה מרכיבים לא רלונטיים)
ולפיכך מדובר בקונפאונדיג ולא בארטיפקט
(ארטיפקט משתנה חיצוני ולא בעקבות המניפולציה)
3
מדובר בקונפאונדינג
לא מדובר בארטיפקט כי כאן לא מדובר במשתנה חיצוני
זה קונפאונדינג כי המניפולציה יצרה משתנה חלופי (איום על תוקף מבנה)
4
התוצאות שהתקבלו: X3
מסקנות חוקר ב':
X3
ניתן לאמר שגם אם חוקר ב' צודק אז הוא צודק באופן חלקי
אם חוקר ב' צודק אז זה יכול להסביר מדוע הזמן של קבוצה X3 קטן יותר מהזמן של קבוצותX1 ו X2
אבל יש קושי להסביר מדוע היה הבדל בין הקבוצות X1 ו X2
החוקר טוען שלא היו הבדלים במידת העניין בין שני קבוצות אלה (X1 ו X2)
ולכן הוא לא יכול להסביר מדוע בכל זאת התקבלו בין קבוצות אלה (X1 ו X2) הבדלים במספר השיניות שהחזיקו את היד בתוך המים
סעיף ח'
1
לא היו מתקבלים הבדלים במשתנה התלוי התצפיתי
כלומר במשך הזמן הממוצע שנבדקים מחזקים את ידם במים הקפואים
2
תוקף חיצוני, איום אינטראקציה בין ברירה לטיפול הניסויי
העובדה שהמחקר נערך על סטודנטים לא ניתן להכליל את ממצאיה מחקר גם עבור אוכלוסיות אחרות (במקרה שלנו, בוגרים שאינם סטודנטים)
3
לערוך ניסוי חדש עם בוגרים שאינם סטודנטים ועם אותם 3 קבוצות ניסוי
אם יתקבלו הבדלים דומים בין הקבוצות במשתנה התלוי אז זה לא תומך בטענתו של חוקר ב'
אם לא יתקבלו הבדלים בין הקבוצות אז זה היה תומך בטענות של חוקר ב'
4
קשר מותנה
A B בתנאי C
A = משתנה בלתי תלוי (מצב הומוריסטי)
B = משתנה תלוי (התמודד עם מצב לחץ)
C= מדובר בסטודנטים
סעיף ט'
מקור אפשרי זה משך הזמן
יתכן שהיו הסחות דעת אצל המתזמן (בודק הזמן), החוקר לא שם לב ולא לחץ על הזמן באופן נכון
(הבדל בטמפרטורה זוהי טעות שיטתית ולא טעות מקרית)
סעיף י'
1
החוקר רוצה לבדוק את המשתנה מצד הומור, כלומר עד כמה הנבדקים נמצאים במצב הומוריסטי
בדיקה זו נקראת בדיקת מניפולציה (יחידה 3 - תוקף מבנה)
המטרה לוודא שהמניפולציה עבדה כמו שצריך
2
בעקבות הסרטים השונים נוצרו הבדלים בין הקבוצות במצב ההומור
תוצאה רצויה
אלא שצפו במערכון של הגשש גם ידרגו את הסרט בממוצע כמשעשע יותר מאילו שצפו בסדרת הטלוייזיה ולבסוף אלא שצפו בהרצאה רצינית
תוצאה לא רצויה
אם לא ימצא הבדלים בין הקבוצות בתשובה לשאלה עד כמה סרט זה משעשע
שאלה 3 עמוד 17
סעיף א'
מב"ת תיאורטי: מידת ההסתגלות לגירוי
מב"ת תצפיתי: משך החשיפה לילקוט שחור המוקרן על גבי שקופית
ערכים: 5 שניות, 15 שניות, 25 שניות, 35, שניות.
סעיף ב'
מ"ת תיאורטי 1: מידת החיבה כלפי הגירוי
מ"ת תצפיתי1: דירוג הנבדק את מידת החיבה שחש כלפי הגירוי
ערכים: מ 1= כללי לא, ועד 7 = מוכר מאוד
מ"ת תיאורטי 2: מידת המוכרות כלפי הגירוי
מ"ת תצפיתי1: דירוג הנבדק את מידת המוכרות
ערכים: מ 1= כלל לא ועד 7 = מוכר מאוד
סעיף ג'
R X1 O
R X2 O
R X3 O
R X4 O
R פירושו שנעשתה הקצאה מקרית
Xים אילו הם הערכים השונים של המשתנה הבלתי תלוי
O זה המדידה אחרי של המשתנים התלויים
(זה שיש שני משתנים תלויים זה לא O שונה כי הם נמדדו באותו זמן)
סעיף ד'
איום של היסטוריה
אין איום של היסטוריה
כל קבוצה חולקה לשניים: בוקר וערב
כלומר בתוך כל קבוצה היו נבדקים שעשו את הניסוי בבוקר והיו שעשו את הנבדקים בערב
אבל לא היו הבדלים בין הקבוצות בזמן עריכת הניסוי.
איום של היסטוריה מקומית
יש איום של היסטוריה
כל קבוצה עשתה את הניסי בחדר ניפרד
ולכן היו הבדל בין הקבוצות במקום הניסוי
יתכן שהתרחש אירוע מקומי שעלו להוות הסבר חלופי לתוצאות
ולכן קיים ארטיפקט של היסטוריה.
איום של סלקציה (ברירה)
אין איום של ברירה
כיוון שנעשתה הקצאה מקרית
מניחים שלא היו הבדלים מראש בין הקבוצות במאפיין כלשהו של נבדק
סעיף ה'
1
ילקוט שחור שייך לפרוצדורה ולא לאפיון של נבדק
2
(אנחנו שואלים מה הקבוע?
האם מדידה של המשתנה שהוא חלק מהתפעול הניסויי?
או האם משתנה חיצוני (כמו אפיון של נבדקים, תנאים של ניסוי- זמן מקום)
ילקוט שחור זהו חלק מהתפעול הניסוי, כלומר חלק מהמניפולציה (כתבנו בב"ת התצפיתי)
ולכן ילקוט שחור לא משפיע על תוקף פנימי ותוקף חיצוני
תוקף מסקנה סטטיסטית
חיזוק לתוקף מסקנה סטטיסטית
החזקנו קבוע ילקוט שחור
ולכן סוג הגירוי לא יכול להיות שונות מקרית
כלומר לא יכול להוות שונות מקרית
כלומר לא יכול ליצור הבדלים בתוך הקבוצה
ולכן הפחתתי את הרעשים בניסוי
ובכך חיזקתי את תוקף מסקנה סטטיסטית
3
כן, עובדה זו מחזקת את תוקף המבנה מחד ומחלישה אותו מאידך
מצד אחד החלשה של תוקף מבנה- איום של חוסר מיצוי
נוצר פה האיום של חוסר מיצוי
וזאת בגלל שאי אפשר להכליל את הקשר הסיבתי גם לסוגי גירוים שונים מעבר לילקוט שחור
מצד שני חיזקתי את תוקף המבנה- מניעת קונפאונדינג
מנענו מסוג הגירוי להוות הסבר חלופי לתוצאות
כלומר מנעתי אפשרות לקונפאונדינג ובכך חיזקתי את תוקף המבנה
סעיף ו'
1
תוקף מבנה מסוג קונפאונדינג
משתנה בלתי תלוי תצפיתי כולל בתוכו מרכיבים ממשתנה תיאורטי אחר, לא רלוונטי.
זהו איום על תוקף מבנה מסוג קונפאונדינג
קונפאונדינג אומר שבעקבות המניפולצי (משך זמן החשיפה) נוצרו הבדלים בין הקבוצות לא רק במשתנה הבלתי תלוי התיאורטי הרצוי (רמת הסתגלות) אלא גם במשתנה תיאורטי אחר, לא רלוונטי (רמת התעייפות)
דבר אשר עלול ליצור שונות שיטתית טעותית ולהוות הסבר חלופי לתוצאות.
2
(ניסוי חוזר)
לשנות מניפולציה תוך כדי זה שמחזיקים קבוע את המשתנה המתערב (רמת עיפות)
כלומר כדי שנוכל לבדוק את הטענה נצטרך משתנה תצפיתי אחר
כלומר למצוא דרך אחרת לבדוק רמת הסתגלות (לא חשיפה לגירוי) כך שאני אחזיק קבוע את רמת ההתעיפות- כלומר את המשתנה התיאורטי המתערב
קונפאונדינג לא ניתן לבדוק תוך כדי הניסוי הנוכחי)
3
אם נעשה את הניסוי מחדש, נשנה מניפולציה, ואז נבדוק הבדלים בין הקבוצות במשתנים התלויים
אם לא נמצא את ההבדלים בין הקבוצות במשתנים התלויים אז זה תומך בטענה של חוקר ב
אם בשינוי המניפולציה ישמרו ההבדלים בין הקבוצות אז זה לא תומך בטענת חוקר ב'
סעיף ז'
תוקף פנימי
תוקף פנימי לא מושפע
היו נבדקים מרמות השכלה שונות
אבל כיוון שנעשתה הקצאה מקרית
אז רמת ההשכלה במחקר הנוכחי יכולה ליצור הבדלים בתוך קבוצות- שונות מקרית
אבל רמת ההשכלה לא יכולה ליצור הבדלים בין הקבוצות- שונות שיטתית טעותית
ולכן העובדה שהיו נבדקים מרמות השכלה שונות לא משפיע על תוקף פנימי
תוקף מסקנה סטטיסטית
החלשה של תוקף מסקנה סטטיסטית
רמת השכלה יוצרת שונות מקרית
כלומר גדל האיום של הטרוגניות מקרית של נבדקים
כי הקבוצה יותר הטרוגנית- מכילה רמות השכלה שונות
הדבר מגדיל רעשים בניסוי ומקטין את הסיכוי לזהות את ההשפעה של הבלתי תלוי על התלוי
ולפיכך מחליש את תוקף מסקנה סטטיסטית.
תוקף חיצוני
חיזוק של תוקף חיצוני
נבדקים בעלי רמות השכלה שונות
צמצום אינטראקציה בין ברירה לטיפול הניסויי
כי עכשיו אפשר להכלי את הקשר הסיבתו עבור נבדקים עם רמות השכלה שונות
לפיכך צמצמנו את האיום אינטראקציה בין ברירה לטיפול הניסוי וחיזקנו את התוקף החיצוני
סעיף ח'
1
מין = מאפיין של נבדק
כלומר זהו איום על ל תוקף פנמי, מבטא ארטיפקט של ברירה
2
(הכוונה היא לעשות משהו במחקר הנוכחי)
צריך לעשות את הניתוח הסטטיסטי בנפרד לכל מין
(כלומר לבדוק הבדלים בין הקבוצות לכל מין בניפרד
גברים לחוד
נשים לחוד
3
אם בדקנו את שתי קבוצות הנשים
ועדיין התקיימו הבדלים בין הקבוצות בחיבה, אז לא מין יצר את מידת החיבה
אם לא יתגלו הבדלים בין הקוצות לאחר החלוקה לפי מין אז יכול להיות שאכן מין הוא זה שיצר את ההבדלים והדבר תומך בטענת חוקר ב'
סעיף ט'
1
החוקר הפך את מה שהיה קבוע (סוג גירוי לצבע) למשתנה בעל שונות שיטתית רצוי
כלומר החוקר הוסיף משתנה תצפיתי בלתי תלוי נוסף
(משתנה 1= ילקוט שחור
משתנה 2 = ילקוט אדום)
2
השפעה על תוקף מבנה, צמצום חוסר מיצוי
כי עכשיו אפשר להכליל בניסוי ילקוט שחור ואדום
כלומר צמצמנו את חוסר המיצוי
והגדלנו את תוקף המבנה של סיבה (מב"ת)
סעיף י'
1
חוקר ה':
מדובר על תוקף חיצוני על האיום אינטראקציה בין ברירה לטיפול הניסויי
הטענה היא שאי אפשר להכליל לאוכלוסיות אחרות (אם אין דגימה משפיע על תוקף חיצוני)
המדגם לא מיצג מדגם אוכלוסייה, אלא שהמדגם תקף רק לסוג האוכלוסייה שמדדנו.
2
חוקר ב'
אומר שמכיוון שהמשתנה משותף לכל האנשים בעולם אז אין שונות באוכלוסייה
אז גם אם הדגימה לא מקרית עדיין המדגם, בהכרח, מייצג את כלל האוכלוסייה (= כלומר אין שונות)
וכל מדבר שניקח מייצג את האוכלוסייה ולכן לא קיים האיום שמדבר עליו חוקר ה'
סעיף יא'
הסבר באיור ס - 6 - 3 א''
אין השפעה על תוקף מבנה של תוצאה
וזאת כיוון שמדובר על שני מבנים תיאורטי שונים
והתוצאה של אחד מבנה תיאורטי אחד לא משפיע על המבנה התיאורטי של התוצאה של השני
(יכול להיות חקר מתאמים)
סעיף יב'
1
[זוהי לא בדיקת מניפולציה: בדיקת מניפולציה זוהי דרך נוספת לבדוק את הבלתי תלוי (מידת ההסתגלות) כלומר לבדוק את מידת החיבה כלפי הגירוי (כלומר דרך נוספת) ולכן זזוהי לא בדיקת המניפולציה]
זוהי בדיקה מסוג תוקף מתכנס
זוהי דרך נוספת למדוד משתנה תלוי
נוסף עוד תצפיתי למשתנה תלוי תיאורטי 1 (שזה מסר הילקוטים שנלקחו על ידי כל קבוצה)
2
שיהיה מתאם חיובי בין 2 התצפיתיים:
כלומר בין הקבוצה שדירגו את החיבה לילקוט השחור כגבוהה תהיה כמות גדולה יותר של ילקוטים שחורים שיבחרו, וכד'
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה