יום שבת, 4 באפריל 2009

שיטות מחקר א: יחידה 8: בעיות אתיות במחקר של מדעי החברה

יחידה 8

  • יחידה זו עוסקת בעיות אתיות (מוסריות) של מחקר במדעי החברה

במבחן

  • השאלה הנפוצה במבחן על יחידה 8 (10 נקודות), היא:

  • "האם אתה רואה בעיה אתית במחקר הנוכחי

בעיה אתית

  • באופן כללי: האם עצם ההשתתפות עלולה לפגוע בנחקר בצורה כולשהי:

  • פיזית

  • נפשית

שני מממדים לבעיות אתיות עקריות

  • כשנדרשים לענות על שאלה צריך להתייחס לכל מממד בנפרש ולבדוק האם יש בעיה ספציפית

  1. הנבדק המרומה

  2. הנבדק הסובל

  • יש דרגות לכל אחד מהממדים האלה וצריך בתשובה להתייחס למידת החומרה על פני רצף שמצריך שיקול דעת.

1. נבדק מרומה

  • זהו כל נבדק שמרמים אותו בכל צורה שהיא

  • כל נבדק שאמרו לו בודקים X ולמעשה בודקים Y

מידת החומרה

דרגה קלה
  • אם לא קיימת שיחת הבהרה אז כבר יש בעיה מסוימת, וזאת מכיון שאני כחוקר צריך לתת הצגה לגבי עצם ההשתתפות במחקר

דרגה גדולה יותר
  • השערת מחקר כוזבת- זהו מקרה קלאסי לרמיה

דרגה חמורה ביותר
  • חדירה לפרטיות הנבדקים

  • למשל תצפית נסתרת:

  • יש מידה של רמיה כי הנבדק נצפה ולא מודע לכך- ולפיכך זהו דבר שמאפשר פלישה לפרטיות שלו.

2. נבדק סובל

  • זהו כל סבל נפשי או סבל גופני

סבל נפשי

  • אם אני יוצר דימוי שיש פגיעה בדימוי העצמי

  • משתמש בסטריוטיפים בקבוצות חברתיות שחלק מהנבדקים משתייכים אליהם

  • מונע מהנבדק איזהו בחירה חופשית כולשהי

  • למשל להשתתף בתוכנית הכשרה של שנתיים

  • ניסוי שעלול לעכב התפתחות (רגשית, אינטלגנציה וכד')

  • חסך חושי

  • למשל הניסוי עם התינוקות בקיבוצים שמנעו מהם דיבור

  • הכוונה היא שאם בזמן הניסוי (מניפולציה) יש לנו ידיעה שהניסוי הוא משמעותי ופוגע בהתפתחות תקינה

  • מדובר על דרגות חומרה

  • יכול להיות סבל לא משמעותי

התייחסות נוספת לדרגות חומרה

  • יש אפשרות שלא קיימת בעיה אתית נראית לעין, ואז יש לכתוב: לא נראה בעיה אתית נראית עין, הנבדק לא סובל, ואין כאן רמיה

במבחן הקודם

  • היתה מטלה לחתוך לוח קרטונים במשך שעה : זאת היתה מטלה משעממת לעומת לא מטלה משעממת (בעיה של חוסר מיצוי)

  • מטלה זו למרות היותה משעממת לא גורמת סבל לנבדקים (נמשכת רק שעה)

  • אין צורך לאלץ ולמצוא בעיות אתייות (אם לא מוצאים לכתוב- עדיף לא למצוא ולנמק מאשר למצוא בכוח משהו שלא קיים).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה