יחידה 8
יחידה זו עוסקת בעיות אתיות (מוסריות) של מחקר במדעי החברה
במבחן
השאלה הנפוצה במבחן על יחידה 8 (10 נקודות), היא:
"האם אתה רואה בעיה אתית במחקר הנוכחי
בעיה אתית
באופן כללי: האם עצם ההשתתפות עלולה לפגוע בנחקר בצורה כולשהי:
פיזית
נפשית
שני מממדים לבעיות אתיות עקריות
כשנדרשים לענות על שאלה צריך להתייחס לכל מממד בנפרש ולבדוק האם יש בעיה ספציפית
הנבדק המרומה
הנבדק הסובל
יש דרגות לכל אחד מהממדים האלה וצריך בתשובה להתייחס למידת החומרה על פני רצף שמצריך שיקול דעת.
1. נבדק מרומה
זהו כל נבדק שמרמים אותו בכל צורה שהיא
כל נבדק שאמרו לו בודקים X ולמעשה בודקים Y
מידת החומרה
דרגה קלה
אם לא קיימת שיחת הבהרה אז כבר יש בעיה מסוימת, וזאת מכיון שאני כחוקר צריך לתת הצגה לגבי עצם ההשתתפות במחקר
דרגה גדולה יותר
השערת מחקר כוזבת- זהו מקרה קלאסי לרמיה
דרגה חמורה ביותר
חדירה לפרטיות הנבדקים
למשל תצפית נסתרת:
יש מידה של רמיה כי הנבדק נצפה ולא מודע לכך- ולפיכך זהו דבר שמאפשר פלישה לפרטיות שלו.
2. נבדק סובל
זהו כל סבל נפשי או סבל גופני
סבל נפשי
אם אני יוצר דימוי שיש פגיעה בדימוי העצמי
משתמש בסטריוטיפים בקבוצות חברתיות שחלק מהנבדקים משתייכים אליהם
מונע מהנבדק איזהו בחירה חופשית כולשהי
למשל להשתתף בתוכנית הכשרה של שנתיים
ניסוי שעלול לעכב התפתחות (רגשית, אינטלגנציה וכד')
חסך חושי
למשל הניסוי עם התינוקות בקיבוצים שמנעו מהם דיבור
הכוונה היא שאם בזמן הניסוי (מניפולציה) יש לנו ידיעה שהניסוי הוא משמעותי ופוגע בהתפתחות תקינה
מדובר על דרגות חומרה
יכול להיות סבל לא משמעותי
התייחסות נוספת לדרגות חומרה
יש אפשרות שלא קיימת בעיה אתית נראית לעין, ואז יש לכתוב: לא נראה בעיה אתית נראית עין, הנבדק לא סובל, ואין כאן רמיה
במבחן הקודם
היתה מטלה לחתוך לוח קרטונים במשך שעה : זאת היתה מטלה משעממת לעומת לא מטלה משעממת (בעיה של חוסר מיצוי)
מטלה זו למרות היותה משעממת לא גורמת סבל לנבדקים (נמשכת רק שעה)
אין צורך לאלץ ולמצוא בעיות אתייות (אם לא מוצאים לכתוב- עדיף לא למצוא ולנמק מאשר למצוא בכוח משהו שלא קיים).
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה