יום שבת, 4 באפריל 2009

שיטות מחקר א: יחידה 7-8 תשובות לשאלות

תשובות לשאלות ליחידות 7-8- הטיות הנובעות מהנבדק ומהחוקר, בעיות אתיות

שאלה 1 מדף שחולק

א.

  • משתנה בלתי תלוי תיאורטי: לחץ חברתי

  • משתנה בלתי תלוי תצפיתי: נוכחות/ אי נוכחות בשירותים ציבוריים

  • ערכים:

    נוכחות= לחץ חברתי גבוה

    אי נוכחות= לחץ חברתי נמוך

ב.

  • משתנה תלוי תיאורטי: רמת התנהגות הגיינית (לא לרשום בשום פנים ואופן: השפעה..)

  • משתנה תלוי תצפיתית: רחיצת ידים/ אי רחיצת ידים

  • ערכים:

  • רחצה/ אי רחצה

  • רעש/ חוסר רעש של פתיחת ברז בכיור

  • הערה: ערכים של המשתנים זה לנבדק בודד

ג.

X1 O

_ _ _ _ _ _

X2 O

  • _ _ _ _ - פירושו השלא נעשתה הקצאה מקרית

  • X1 X2 - פירושו ערכים של הבלתי תלוי

  • O מדידות אחרי של המשתנה התלוי

ג- 2-

התייחסות לשאלה האם קיים ארטיפקט של ברירה במחקר הנוכחי

  • למרות שלא נעשתה הקצאה מקרית, סביר להניח מקריות

  • וזאת בגלל שהכניסה של נבדקות לתא שירותים הוא פחות או יותר מקרי

  • למרות שלא נעשתה הקצאה מקרית עדין סביר שלא קיים ארטיפקט של ברירה

  • כי סביר שאין הבדלים בין הקבוצות במאפייני הנבדקים

  • כי לא סביר שיהיה הבדל בין 20 הנכנסות הראשונות, לבין 20 הנכנסות האחרונות

  • וזאת כי הכניסה לשירותים היא מקרית.

ד.

  • מצד הנסיין יכול להיות:

  • מאפיינים

  • נבואות שמגשימות את עצמן

  • יכול להיות שהנסיינית לא רק נכחה יכלה לכוון על ידי זה שהיא הסתכלה מהצד על הידים של הנחקרות

  • כלומר הנייסנית יכלה לכוון קצת את הנבדק דרך הציפיות שלה ולהטות את התגובה

  • כלומר יכלה לפעול בצורה מודעות או לא כך שהיא מכוונת את הנבדקות על פי הציפיות.

  • כלומר יתכן ציפיה שיכולה להיות הסבר חלופי לתוצאות כנבואות שמגשימות את עצמן.

ה.

  • לא קיים הטיה מצד הנבדקות כי הן לא יודעות שהן משתתפות בניסוי

  • (כשדיברנו על הטיות של נבדק אז מחוייב שהנבדק ידעו שהם בסיטואציה של ניסוי)

ו.

  • כוונתו

  • במקרה השני (שהנבדקת התחבאה בתא ( שמהמנות המדידה של המשתנה התלוי (רחיצת ידים) צריכה להיבדק

  • כלומר עד כמה רעש פתיחת הברכ הוא אכן מהימן (כלומר שאם הייתי חוזר על הניסוי הייתי מקבל את אותה תוצאה)

  • (תוקף פירושו שרעש לא תקף להתנהגות הגיינית)

  • מהמנות פירושה שיכול להיות שהמדידה לא שיטתית:

  • כלומר יכול להיות ששני נשים היו ופתחו ברז (וטעיתי וספרתי את זה כפעם אחת)

  • במצב הראשון היו התייחסויות לשני חושים (ראיה ושמיעה), במצב השני היא מוגבלת לשמיעה בלבד, ואז יתכן שהיא לא שמעה טוב.

פתרון

  • אפשר לקחת שני בנות ואז לעשות השוואת מהימנות בין שופטים

  • כלומר כל אחת תסמין באופן בלתי תלוי ואז יעשו מתאם ביניהן.

ז.

  • זהו מצב של הנבדק המרומה

  • יש בעיה אתית: חדירה לפרטיות

  • זוהי בעיה יחסית חמורה

  • אין סיבה לחשוב שנגרם סבל לנבדקות

ח.

  • אינטראקציה בין סביבה, מקום הניסוי לבין התפעול הניסויי (איום על תוקף חיצוני)

  • זה שעיתי את המחקר במקום ציבורי אני לא יכול להכליל את הקשר הסיבתי- ממצאי המחקר- גם עבור מקומות אחרים לא ציבוריים

ט.

  • יש בעיה של תוקף מבנה

  • יש בעיתיות בקשר שבין התלוי התצפיתי לתלוי התיאורטתי

1. חוסר מיצוי

  • רחיצת ידים לא בהכרח משקפת התנהגות הגינות

  • ישנן צורות נוספות להתננהגות הגייינית פרט לרחיצת ידים

  • למשל שימוש במגבונים

2. חוסר בלבדיות

  • לא בהכרח פתיחת ברז בודק רק התנהגות הגינית

  • יכול להיות שפתיחת ברז היא גם כדי לנקות לכלוך מהבגד

  • כלומר יכול להיות שרחיצת ידים בודקת גם מרכיביים אחרים לא רלונטיים.

שאלה 2 עמוד 22 מהחוברת

א

  • מדד תגובתי: דוח סוכנים

  • שם הטכניקה: שאלון דיווח עצמי

  • מדד לא תגובתי: נתונים של רואה חשבון

  • שם הטכניקה: שימוש בנתונים קיימים

ב

  • אופרציונליזם מרובה

ג

  • בדוח הסוכנים יש מדד גבוה יותר

  • הטיה: הנבדק השתדל להרשים

  • יש נטיה של הנבדק להציג את עצמו באור חיובי ולכן זו יכולים להיות הסיבה מדוע הנבדק מציג תוצאות גבוהות מההשגים שלו בפועל.

ד

  • מדובר בנבדק כמתנדב

  • פוגע בתוקף חיצוני

פגיעה בתוקף חיצוני- פגיעה ביצוגיות (מהחומר בנושא)

  • נבדק מתנדב שונה מאפיונים של נבדק שהוא לא מתנדב ולכן נפגעת היצוגיות שכל כלל האוכלוסייה

  • כלומר יש פה פגיעה בתוקף חיצוני

  • נוצר איום של אינטראקציה בין ברירה לטיפול הניסויי.

  • וזאת כי לא ניתן להכליל את ממצאי המחקר על נבדקים שלא מתנדבים

ה

(השאלה שואלת מה טוב יותר( = מה תקף יותר)

  • המדד הלא תגובתי תקף קצת יותר מהמדד התגובתי

  • וזאת בגלל הנטיה של הנבדק להרשים עלולה להטות את התוצאות.

ו

מדד תגובתי

  • הבדלים בנטיה להרשים

מדד לא תגובתי

  • בעיות מהימנות אילו הם בעיות מדידה)

מהימנות

  • יכולות להיות טעויות בהקלדה {שימוש בנתונים קיימים = טעויות בהקלדה}

  • כתב לא ברור- כל אחד יכול לקרוא את הנתונים באופן שונה

תוקף

  • רישום לא מעודכן

  • ( יכול להיות שזוהי גם בעית מהימנות- אם מעדכנים את הנתונים בהמשך )

שאלה 3 עמוד 23 מהחוברת

א

  • מדד תגובתי= נתוני שאלון

  • מדד לא תגובתי= נתוני משטרה

ב

מדד לא תגובתי

תוקף

  • במקרה זה הרישום במשטרה לא מעודכן

  • זוהי בעיה של תוקף נתוני המשטרה :

  • מכיון שלא כל מי שביצע עבירה יש רשום לגביו

מהמנות

  • טעויות רישום, כתב יד וכד'

ג

  • במקרה זה סביר שהמדד התגובתי יותר תקף מהמדד הלא תגובתי

  • (העובדה שנעשה שאלון אנונימי מעלה את הסיכוי שהנבדקים ענו בכנות גבוהה יותר)

שאלה 4 עמוד 23 מהחוברת

א

  • שאלון= מדד תגובתי

  • רישום כוח אדם= מדד לא תגובתי

ב

מקורות שיכולים להקטין את התוקף והמהימנות של המדד התגובתי

  • מהימנות:

  • זיכרון (צריך להשתמש בזיכרון שהוא סלקטיבי)

  • תוקף

  • אנשים באופן מכוון יצמצמו את "אין סיבה" וינסה לנפח את "מחלה"

ג

  • המדד הלא תגובתי קצת יותר מהימן ותקף מהמדד התגובתי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה